Goes, zakelijk hart van Zeeland

Netwerken, nieuwe mensen ontmoeten, kennis delen en elkaar inspireren. Contacta 2023 in Goes ontvangt dit jaar voor de 35ste keer zakelijk Zeeland. Ondernemers, overheden en organisaties ontmoeten elkaar op 7, 8 en 9 november in de Zeelandhallen. Dit jaar loopt het thema Voorsprong door vitaliteit als rode draad door het beursprogramma.

Het idee voor dit thema komt van LMG strategie+creatie. Dit Goese reclamebureau organiseert sinds 2010 jaarlijks de Contacta. ‘Gezondheid, duurzaamheid en vitaliteit zijn onderwerpen waarmee ondernemers zich graag onderscheiden’, zegt Perry Kentin, eigenaar van dat bureau. ‘Bedrijven die oog hebben voor het welzijn van hun medewerkers hebben daar baat bij.

Het ziekteverzuim daalt als je investeert in gezondheid, bijvoorbeeld met een ergonomische werkplek, maar ook met gezonde voeding in de kantine of sportieve activiteiten. Daarnaast is het goed voor de motivatie. Medewerkers voelen zich gewaardeerd. Ze blijven langer in dienst als ze het naar hun zin hebben. Met de krapte op de huidige arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Op die manier kun je met het goed zorgen voor je personeel een voorsprong nemen op andere bedrijven.’

Contacta

Bevelandenplein

Contacta 2023 is een netwerkbeurs voor alle branches. Directie, managers en medewerkers bezoeken de stands of zijn zelf deelnemer. Ze vertegenwoordigen een mix vanuit het bedrijfsleven, instanties en overheden uit Zuid-West Nederland. Ook de gemeente Goes heeft een stand, samen met de gemeenten Borsele, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal. Nauw betrokken bij de organisatie is Constant Aarnoutse.

Als Accountmanager Bedrijven bij de gemeente Goes kent hij het lokale bedrijfs-leven als zijn broekzak. ‘Onze stand met de samenwerkende Bevelandse gemeenten heeft dit jaar iedere beursdag een ander thema. We nodigen iedere dag een spreker uit die binnen het dagthema een onderwerp toelicht. Zo hebben we dinsdag het thema ‘Beleving’. Die dag zetten we de lokale voedselcultuur in Zeeland in de schijnwerpers. Tegelijkertijd maken we een koppeling met ondernemen in de voedingsindustrie. Woensdag is het dagthema ‘Economie’, en nemen we bezoekers mee in de uitdaging van ondernemen en verduurzamen. Donderdag staat ‘Wonen’ centraal en praat onze spreker bezoekers bij over de ontwikkelingen rondom de woonopgave.’

Goes als zakelijk hart

Contacta wordt in één adem genoemd met de Zeelandhallen in Goes. De netwerkbeurs is onlosmakelijk verbonden aan de Bevelanden. Een logische plek als je het Constant vraagt.

‘Pak de landkaart er maar bij. Goes ligt letterlijk centraal in de regio’, zegt hij. ‘En daar horen Vlaanderen en West-Brabant ook bij. De ligging is gunstig, vrijwel naast de A58 en vlak bij de Westerscheldetunnel. Daardoor is de bereikbaarheid van de Zeelandhallen goed. Dat is aantrekkelijk voor ondernemers. Voor een bezoek, om elkaar te ontmoeten, maar ook als deelnemer met een stand waarin je laat zien waar je bedrijf goed in is.’ Ook het bijeffect van de netwerkbeurs is groot, vult Perry aan. ‘Er worden stands gebouwd, daar zijn materialen voor nodig. Drukkerijen krijgen opdrachten voor het maken van promotiemateriaal. Ondernemers houden borrels, dus ook de horeca is vertegenwoordigd. Contacta brengt heel wat op gang in de regio.’

Verjonging

Maar liefst duizenden bezoekers komen jaarlijks door de poorten van de Zeelandhallen voor een bezoek aan de netwerkbeurs. Op de beursvloer zien ze elkaar en de bijna driehonderd standhouders. Ze doen mee aan kennissessies, workshops en lezingen. ‘Een bezoek aan de beurs is effectief voor ondernemers’, zegt Perry. ‘Als je de kilometers optelt die je soms binnen de provincie moet reizen om iemand te zien, zijn dat er heel wat. En tijd is kostbaar voor zakenlui. Op Contacta kun je in drie dagen tijd heel veel mensen spreken. En het is laagdrempelig. Een stropdas is niet nodig. Zie het maar als een nieuwjaarsreceptie XXL.’ De stands zijn verdeeld over twee hallen. Meer groei in oppervlakte is beperkt. Perry denkt dat het aantal bezoekers van 17.000 in 2022 ongeveer gelijk blijft. Wel ziet hij een verschuiving in leeftijdsopbouw. Ouderen blijven weg, terwijl de instroom van jongeren tussen 16 en 25 jaar groeit. ‘Dat blijkt uit gegevens die wij de afgelopen jaren van 40.000 personen verzamelden. We kennen ons bezoek. Met de campagne Boeien & Binden sturen we bewust op verjonging. Via gastlessen op scholen maakt de jeugd kennis met het bedrijfsleven. Ze maken hun eigen visitekaartjes en er is een snuffelstage op de beurs.’

Toplocatie

Ooit was Goes een plattelandsgemeente. Er was een veiling, en er waren markten voor vissers en boeren uit omliggende dorpen. Dit maakte Goes tot handelsstad waar ondernemers elkaar ontmoetten. Dat imago is tot op de dag van vandaag hetzelfde. De stad heeft een belangrijke functie voor de regio. Er is onderwijs op alle niveaus en zorgvoorzieningen zijn ruim aanwezig. Daarnaast staat Goes bekend als winkelstad. Jaarlijks onderzoek van Elsevier Magazine, laat zien dat Goes het economisch gezien voor de wind gaat. In 2022 staat de gemeente zelfs op nummer tien in de lijst van de honderd economisch meest sterke steden van Nederland. Daarmee heeft de gemeente een belangrijke troef in handen. ‘Dit resultaat is elk jaar ongeveer hetzelfde’, zegt Constant. ‘Dat betekent dat we een stabiel ondernemersklimaat hebben. Daarmee kunnen we ondernemers een hart onder de riem steken.’

Aantrekkingskracht

De economisch gunstige cijfers, maar ook de ligging maakt Goes een interessante plaats voor bedrijven. Dat blijkt uit het aantal starters. In Goes zijn 3.200 zzp’ers en 2.000 bedrijven. In 2022 neemt dit aantal verder toe. Volgens Constant stimuleert de gemeente het ondernemersklimaat door het aanbieden van hoogwaardige bedrijventerreinen. ‘Het Stationspark heeft vrije kavels voor kantoorbedrijvigheid, De Poel wordt aangepast aan de eisen van nu. Voor grote, nieuwe vestigingen of bedrijven die willen doorgroeien werkt Goes aan het duurzame Bedrijvenpark Deltaweg. Er liggen volop kansen. En over kansen gesproken. Daar schaar ik een bezoek aan Contacta ook onder. Investeren in een stand betaalt zich terug. Naast dat de beurs mensen verbindt, vloeien er ook op zakelijk gebied positieve resultaten uit voort.’

Feiten en cijfers

Goes is al jaren gaststad voor de Contacta. In 1986 maakt de netwerkbeurs een bescheiden debuut in het oude veilinggebouw aan de Fruitlaan in Goes. Twaalf jaar later verhuist de beurs naar de Zeelandhallen. De groei zit er goed in als in 2002 twee hallen van de Zeelandhallen helemaal volgeboekt zijn. In 2010 komt de organisatie in handen van LMG strategie+creatie. Een jaar ater, bij het 25-jarig bestaan van Contacta, wordt een extra beurshal toegevoegd. Er staan zo’n 300 exposanten en er komen ruim 20.000 bezoekers. Een topjaar is 2019 met 24.000 bezoekers. In de coronajaren 2020 en 2021 blijft het stil in de Zeelandhallen. De netwerkbeurs is twee jaar niet mogelijk. Maar in 2022 presenteren ruim 250 exposanten zich in twee hallen. Samen trekken ze zo’n 17.000 bezoekers. De derde hal dient als noodopvang voor asielzoekers. Dit jaar is de Contacta ook in twee hallen. Zo’n 300 ondernemers, overheden en organisaties bemannen er een stand. De verwachting is dat ook dit jaar weer duizenden personen de beurs bezoeken.