Samenspel is een initiatief van de gemeente Goes
|
A
A
A
11 - 10 - 21

Thomas van Hese

Thomas van Hese werkt op het Pontes in Goes. Hij is daar sinds vorig jaar coördinator interne time-out en huiswerkbegeleiding voor zorgleerlingen. Thomas vindt het belangrijk dat iedereen op school alle hulp krijgt die nodig is.

‘De time-out is voor scholieren die het niet redden in de klas. Bijvoorbeeld omdat ze concentratieproblemen of ADHD hebben. De leerlingen nemen af en toe zelf een break, maar soms krijgen ze er ook eentje van de docent. Dat is niet bedoeld als straf. De scholieren komen tijdens de time-out bij mij in de oase, een rustige ruimte. Gewoon om even uit te rusten of weer te focussen op de les. En tijdens de huiswerkbegeleiding help ik een aantal leerlingen die moeite hebben met huiswerk maken.

Ik werk al jarenlang in het onderwijs. Leerlingen helpen om van hun schoolcarrière een succes te maken, is mijn drijfveer. Ik heb vroeger als docent Aardrijkskunde voor de klas gestaan. Dat vond ik leuk, maar de pedagogische kant van het onderwijs sprak me meer aan. In de functie die ik nu heb, ben ik veel meer persoonlijk betrokken bij de leerlingen. Met hen heb ik veel direct contact, maar ook hun ouders en docenten spreek ik regelmatig. Door die korte lijntjes kan ik beter helpen. Van de time-out en huiswerkbegeleiding kan niet elke leerling gebruikmaken. We hebben hiervoor een beperkt aantal plekken beschikbaar.

De interne time-out bestaat al een paar jaar op Pontes, net als het aanbieden van huiswerkbegeleiding. Deze onderdelen blijven zich vernieuwen. Ik hoop daar ook een bijdrage aan te leveren. Bijvoorbeeld door materiaal te ontwikkelen dat ondersteuning biedt tijdens de huiswerkbegeleiding. Het is namelijk belangrijk dat leerlingen de hulp krijgen die ze nodig hebben. De één heeft moeite met het plannen van zijn huiswerk, terwijl de ander zich moeilijk kan concentreren. Deze scholieren vooruithelpen geeft mij veel voldoening.’