Samenspel is een initiatief van de gemeente Goes
|
A
A
A
18 - 12 - 18

Goese voornemens

De champagneflessen zijn leeg, de oliebollen op en vanaf één januari gaat iedereen weer aan de slag met goede voornemens. Herkent u dat? De één wil zijn buikje kwijt, de ander stopt met roken of gaat meer letten op zijn uitgaven. Wij als gemeente Goes hebben ook goede voornemens. Wij vinden vitaliteit erg belangrijk en zien graag dat onze inwoners zich vitaal voelen.

Wat is vitaliteit?
Vitaliteit gaat niet alleen over uzelf geestelijk en lichamelijk goed voelen. Het gaat ook over de balans tussen sociale gezondheid, plezier en financiën. Eigenlijk betekent vitaliteit: goed in uw vel zitten. Bewegen en sporten spelen hier een belangrijke rol in.

Iedereen moet zich vitaal kunnen voelen, daar zijn bij de gemeente de komende jaren de pijlen op gericht. Of u nu jong of oud, arm of rijk, fysiek beperkt of een topsporter bent: voor iedereen moet sport en bewegen leuk en toegankelijk zijn.

Genoeg mogelijkheden
Bewegen kan op steeds meer plaatsen, niet alleen op het sportveld. De openbare ruimte wordt steeds vaker gebruikt om in beweging te komen. Ga eens lekker wandelen richting de Goese Sas, doe mee met een fitnessrondje in de Mirakel, ga zwemmen in het Omnium, speel een potje basketbal op het Schenge of beweeg een uurtje in de beweegtuin van Ter Weel. Goes is erg rijk als het gaat om sport- en beweegvoorzieningen.

Met zijn allen voor een vitaal Goes
Allerlei organisaties in de gemeente bereiken behoorlijk wat mensen. Het CIOS Goes verzorgt beweegactiviteiten op veel plaatsen. Het SMWO is in de wijken actief en organiseert activiteiten voor het onderwijs. Het Omnium organiseert en herbergt een groot aantal beweegactiviteiten voor verschillende doelgroepen. In de zorg zien we steeds vaker dat huisartsen niet alleen medicijnen voorschrijven maar ook ‘beweegrecepten’.

Wat gaan we doen?
Mensen die nog niet of onvoldoende bewegen, daar willen we ons op richten. Hoe krijgen
we deze mensen actief? Wanneer pakken zij de fiets naar werk in plaats van de auto?

Hoe krijgen we werkgevers zo ver dat mensen mogen bewegen op het werk? We gaan deze uitdaging graag aan. Dit doen we het liefst samen met u en alle organisaties die hier een rol in kunnen spelen.

Nog geen goede voornemens voor 2019, wij helpen u graag!
Goede voornemens voor volwassenenPak vaker de trap in plaats van de lift

  • Een kleine boodschap nodig? Ga lekker op de fiets
  • Haal koffie voor je collega’s op je werk
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Beweeg minstens 150 minuten intensief per week, ga bijvoorbeeld een flink stuk doorwandelen
  • Loop in de pauze een blokje om
  • Eet gezond en drink genoeg water
  • Loop naar je collega in plaats van hem/haar te bellen
  • Voorkom veel stilzitten
  • Goede voornemens voor kinderen
  • Beweeg elke dag minstens een uur, ga bijvoorbeeld fietsen, skeeleren of rennen
  • Drink genoeg water en neem gezonde tussendoortjes
  • Ga lekker buitenspelen met je vrienden
  • Fiets of loop naar school
  • Zit niet teveel stil, bewegen is leuk!